Irene Oestrich

Irene skrive om livet efter de fyrre. Hvordan vi har det med os selv, og om livet med børn, forældre, mænd, sundhed og meget andet...
2 minutes reading time (355 words)

Bevæg dig og få det bedre

Bevæg dig og få det bedre

Du skal bevæge dig for at holde din krop og sjæl i gang.

Derfor er træning nødvendig både rent forebyggende, og hvis man er gået helt i stå.

Til venstre et billede af en hjerne hos en person, der har siddet stille og til højre en hjerne hos en person, som har bevæget sig i 20 minutter.Mange vælger imidlertid det modsatte, når de er stressede. De spiser bunker af slik, kager og is, ser TV i timevis, ryger vildt, drikker sig fra sans og samling eller bruger stoffer og tager for meget medicin, fordi det måske midlertidigt fjerner tankerne fra bekymringerne og ændrer hjernekemien. Det virker måske umiddelbart for nogen, men ikke uden store omkostninger.

Træning i enhver form for fysisk udfoldelse, hvad enten det er at løbe, gå, cykle, fitness, danse zumba eller for den sags skyld dyrke sex, resulterer umiddelbart i, at du føler dig lykkeligere, i bedre humør og mindre stresset.

Hertil kommer langtidseffekten, hvor du kommer i bedre form, får mere energi, bedre helbred og større livskvalitet.

Det svære er at komme i gang og få nye vaner, men der er meget at hente, når man først gør det.

Aktiv hele livet

Fysisk aktivitet er opbyggende rent kognitivt. Det forbedrer søvnen, som er nødvendig for at holde humøret højt, og det er også en forudsætning for at skabe nye hjerneceller, så det virker på indlæring og hukommelse.

Lykke og fysisk aktivitet forbedrer immunsystemet og udløser endorfiner, og det har længe været bevist, at deprimerede mennesker kan overvinde depressionen bl.a. gennem fysisk udfoldelse.

Den psykologiske gevinst omfatter oplevelsen af at kunne klare anstrengelse. Man får et positivt selvsyn og højere selvværd p.g.a. bedre og sundere udseende og stærkere krop.

Oplevelsen af at kunne klare mere bidrager til at styrke selvfølelsen. Mange tidligere deprimerede oplever, at de får en ny identitet og en anden selvopfattelse af at være fysisk aktive.

Mange tænker måske ikke over, at de kan miste så meget ved at forholde sig passive og ikke gide noget. Men da dit velvære stammer fra din egen oplevelse af den, du er, og bevidstheden om, at du selv kan forbedre tingene ved din egen indsats, så må du ikke glemme, at sparet energi ikke tjener til noget som helst, når det gælder at holde dig fysisk aktiv – hele livet.

50 årig fik klamydia efter netdating
46-årig på binyrebarkhormon ramt af rygbrud

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Gæst
Søndag, 11. april 2021

Captcha Image

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://test.voksnekvinder.dk/