Irene Oestrich

Irene skrive om livet efter de fyrre. Hvordan vi har det med os selv, og om livet med børn, forældre, mænd, sundhed og meget andet...
3 minutes reading time (514 words)

Brug lykkelige minder som guide i dit liv

Brug lykkelige minder som guide i dit liv

Du kan ikke løse alle problemer ved at være jubeloptimist, men du kan opnå bedre velvære, hvis du ser konstruktivt på tingene frem for eksempelvis at søge hævn for hævnens skyld.

 

Når vi nu ved så meget om, hvad der skaber lykkelige mennesker, så kan det undre, at så mange mennesker er fortvivlede og utilfredse. 

Subjektiv velvære er en ressource i ethvert samfund. Glade og tilfredse individer fungerer bedre, yder mere og er bedre til at nå deres mål. Som en bonus oveni, så gør de også andre mennesker mere glade og dermed mere produktive.

I en del lande som f.eks. England er man begyndt at inddrage borgernes velvære og adgang til psykologisk behandling (kognitiv terapi) for de, der ikke fungerer så godt, som et politisk fokusområde.

Men den enkelte skal jo også have fokus på, hvad han eller hun selv kan gøre.  Det er ikke nok at vide, at når man fokuserer på det negative i en oplevelse, så mindsker man sin glæde og tilfredshed og øger sine negative følelser. Hvis det bliver en vane, frarøver man sig selv en masse velvære.  

Vær bevidst om det positive

Fakta skal resultere i adfærdsændring for at virke. Selvfølgelig kan det ikke løse alle menneskelige problemer at praktisere de simple lykkeråd hver dag.  Det kan også være vanskeligt for en pessimist (ca. halvdelen af befolkningen), at have fokus på taknemmelighed, generøsitet, fordele og glæden i alting.

Men den udbredte idé om, at når nogen har såret eller skuffet en, så skal man aldrig glemme det, men måske ligefrem svælge i det og endda hos nogle søge efter muligheder for at få hævn, duer ikke. Gør man det, kan man være sikker på, at det fører til dårligt humør.

Men skal man da bare finde sig i alt og strø sukker på?  Selvfølgelig ikke, men der er forskel på at fastholde sit fokus på det negative eller bevidst lade tankerne være optaget af langt mere konstruktive minder.

I ledige stunder tænker de fleste tilbage på begivenheder. Noget, der måske lige er sket og noget, der er sket for lang tid siden.  Tænker du i destruktive baner eller i konstruktive baner?  Den sidste tankevane fører til bedre humør, bedre helbred, mere livskvalitet.

Forskerne har fundet en klar sammenhæng mellem udadvendthed og lykke, fordi udadvendthed også er forbundet med et positivt, nostalgisk syn på fortiden og langt mindre fortrydelse og ærgrelse. Hvis man beslutter sig for at værdsætte og nyde positive minder i ledige stunder, øger man sin livstilfredshed ikke kun i øjeblikket, men også fremover.

Man skal helst lære sig selv at ”skrive sine sorger i sand, så forglemmelsens barmhjertige vind hurtigt kan viske dem bort, men mejsle sine glæder i sten, så intet kan slette dem”.

Grublen og svælgen i dårlige minder er en meget nedbrydende vane, så sørg for at stoppe det, hvis du automatisk skulle henfalde til den slags tankevaner. Hvis du gerne vil tænke, så tænk på noget vidunderligt uanset, om det er sket eller, du ville ønske, det ville ske, så øger du automatisk dit subjektive velvære. 

Sådan laver du aftaler med dig selv
Sådan går du i orgasmetræning

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Gæst
Mandag, 28. september 2020

Captcha Image

 

</p> <p>Når vi nu ved så meget om, hvad der skaber lykkelige mennesker, så kan det undre, at så mange mennesker er fortvivlede og utilfredse.&nbsp;</p> <p>Subjektiv velvære er en ressource i ethvert samfund. Glade og tilfredse individer fungerer bedre, yder mere og er bedre til at nå deres mål. Som en bonus oveni, så gør de også andre mennesker mere glade og dermed mere produktive.</p> <p>I en del lande som f.eks. England er man begyndt at inddrage borgernes velvære og adgang til psykologisk behandling (kognitiv terapi) for de, der ikke fungerer så godt, som et politisk fokusområde.</p> <p>Men den enkelte skal jo også have fokus på, hvad han eller hun selv kan gøre.&nbsp; Det er ikke nok at vide, at når man fokuserer på det negative i en oplevelse, så mindsker man sin glæde og tilfredshed og øger sine negative følelser. Hvis det bliver en vane, frarøver man sig selv en masse velvære. &nbsp;</p> <h3>Vær bevidst om det positive</h3> <p>Fakta skal resultere i adfærdsændring for at virke. Selvfølgelig kan det ikke løse alle menneskelige problemer at praktisere de simple lykkeråd hver dag.&nbsp; Det kan også være vanskeligt for en pessimist (ca. halvdelen af befolkningen), at have fokus på taknemmelighed, generøsitet, fordele og glæden i alting.</p> <p>Men den udbredte idé om, at når nogen har såret eller skuffet en, så skal man aldrig glemme det, men måske ligefrem svælge i det og endda hos nogle søge efter muligheder for at få hævn, duer ikke. Gør man det, kan man være sikker på, at det fører til dårligt humør.</p> <p>Men skal man da bare finde sig i alt og strø sukker på?&nbsp; Selvfølgelig ikke, men der er forskel på at fastholde sit fokus på det negative eller bevidst lade tankerne være optaget af langt mere konstruktive minder.</p> <p>I ledige stunder tænker de fleste tilbage på begivenheder. Noget, der måske lige er sket og noget, der er sket for lang tid siden.&nbsp; Tænker du i destruktive baner eller i konstruktive baner? &nbsp;Den sidste tankevane fører til bedre humør, bedre helbred, mere livskvalitet.</p> <p>Forskerne har fundet en klar sammenhæng mellem udadvendthed og lykke, fordi udadvendthed også er forbundet med et positivt, nostalgisk syn på fortiden og langt mindre fortrydelse og ærgrelse. Hvis man beslutter sig for at værdsætte og nyde positive minder i ledige stunder, øger man sin livstilfredshed ikke kun i øjeblikket, men også fremover.</p> <p>Man skal helst lære sig selv at ”<em>skrive sine sorger i sand, så forglemmelsens barmhjertige vind hurtigt kan viske dem bort, men mejsle sine glæder i sten, så intet kan slette dem”. </em></p> <p>Grublen og svælgen i dårlige minder er en meget nedbrydende vane, så sørg for at stoppe det, hvis du automatisk skulle henfalde til den slags tankevaner. Hvis du gerne vil tænke, så tænk på noget vidunderligt uanset, om det er sket eller, du ville ønske, det ville ske, så øger du automatisk dit subjektive velvære.&nbsp;</p>", "author": { "@type": "Person", "name": "Irene Oestrich", "image": "https://test.voksnekvinder.dk/images/easyblog_avatar/27_ireneoestrich.png" } }

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://test.voksnekvinder.dk/