Irene Oestrich

Irene skrive om livet efter de fyrre. Hvordan vi har det med os selv, og om livet med børn, forældre, mænd, sundhed og meget andet...
3 minutes reading time (655 words)

Personlige rettigheder er guld værd

Personlige rettigheder er guld værd

Lær dine personlige rettigheder at kende og brug dem! Nogle kommer alt for langt væk fra dem, og det gør livet meget mere kompliceret, end det ellers behøver at være. 

Du kender situationen: Der opstår en kritisk situation i dagligdagen og bagefter får man en underlig fornemmelse af at være kommet ud af situationen på en forkert eller utilfredsstillende måde.

I de fleste tilfælde skyldes det, at selvbeskyttelsesfærdighederne har svigtet.  Så er det man må spørge sig selv, om man overhovedet kan stille ordentligt op for sig selv, når det gælder.  Det personlige forsvar er nemlig en rigtig vigtig del af de sociale færdigheder. De skal hjælpe dig med at holde balancen i en verden, hvor alle slags reaktioner fra andres side kan forventes.

Usikkerhed og manglende mentalt selvforsvar fører til social angst og depression. Jo mindre den mentale styrke er, desto større sandsynlighed er der for, at der opstår biokemiske ændringer, som medfører mindsket energi, opgivenhed og søvnforstyrrelser, der medfører træthed. Dette er ingredienser i en depression.  Det fører også til undvigelse og undvigelsesstrategier, som altid er forbundet med dårlige resultater. Og det fører helt sikkert til utilfredshed.

Sociale færdigheder

Det personlige forsvar består af konstruktive tanker og gode sociale færdigheder– det starter stort set altid i tankerne, selv om følelserne også har stor betydning

Eksempel: Forestil dig du står i en kø og en stresset og hensynsløs person maser sig ind foran dig.  Hvad vil du gøre? 1. Fare i flint og angribe?  2. Undertrykke dig selv og ikke sige noget som helst?  eller 3. Tage en dyb indånding og holde på din ret, påpege at du faktisk kom først og bede personen flytte sig. 

Disse tre reaktionsmåder afspejler, hvor stærkt dit personlige forsvar er og hvilke færdigheder, du sandsynligvis bruger mest.  Alle variationer skal helst være i dit repertoire.  Den første er eksempel på selvhævdelse, det er tegn på manglende kontrol og aggression.  Det hører til bristerne. Det andet er tegn på underdanighed og angst for at stille op, det er også en brist.  Det tredje afspejler selvtillid og retten til ikke at finde sig i noget som helst.

De personlige rettigheder er noget du selv skal kende og sikre dig, at du anvender.  Men nogle mennesker kommer alt for langt væk fra dem pga. svigt i selvværd og selvtillid og dårlige mentale vaner, der gør livet meget mere kompliceret, end det ellers behøver at være – det er kompliceret nok i forvejen.

Selvfølgelig er der mange nuancer. Du kan vælge at slå i bordet, sige fra og gøre det på en så bestemt måde, at svage sjæle ville kalde det aggressivt, men af og til er det nødvendigt.  Du kan også vælge at trække dig og undgå konfrontation eller diskussion, måske er sagen ikke anstrengelsen værd (eller du har rent faktisk dummet dig, og så er det passede at sige undskyld) eller du kan vælge den selvtillidsbetonede form, som mere sandsynligt medfører ligeværdighed og problemløsning. 

Når du har god kontakt med dine personlige rettigheder, så vil du sandsynligvis opleve meget større trivsel i dagligdagen.  Der er selvfølgelig menneskerettigheder og borgerrettigheder, men de personlige er anderledes.

Eksempler på personlige rettigheder:

Du har ret til at sige fra
Du har ret til at tage fejl
Du har ret til ikke at vide
Du har ret til at skifte mening
Du har ret til at være anderledes
Du har ret til at være uenig
Du har ret til at udtrykke dig
Du har ret til at bede om hjælp
Du har ret til at stille krav
Du har ret til at vise følelser - også negative
Du har ret til ikke at engagere dig i andres problemer
Du har ret til………………. (sæt egne eksempler ind her)

Og husk så, at andre har nøjagtig de samme rettigheder, men du skal selv kunne sætte dine grænser og gå efter det, du har brug for. Og heldigvis er det noget, der aldrig er for sent at lære.

Derfor er det så svært at bevare kærligheden!
Sådan behandles lavt stofskifte

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Gæst
Søndag, 27. september 2020

Captcha Image

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://test.voksnekvinder.dk/