Birgitte Nymann

Birgitte Nymann skriver blogs om krop og motion
2 minutes reading time (437 words)

Sådan laver du aftaler med dig selv

Du skal behandle dig selv som du behandler andre, du har aftaler med.

Du skal behandle dig selv som du ville behandle din bedste ven.

Forestil dig at du har lavet en aftale med en god ven kl. 13.00. Men du dukker ikke op. Så ringer du til ham/hende efter et par timer og siger at du desværre ikke kunne komme. Bliver vennen sur? Ikke sådan rigtig sur – du kan godt tilgives.

Så laver I en ny aftale næste dag kl. 13.00. Du dukker ikke op igen.

Nu begynder vennen at blive ret fornærmet og sur, men indvilliger alligevel i at lave en ny aftale, som du så skal love at du holder. Du lover at NU vil du holde aftalen, men alligevel dukker du ikke op!

Nu er det rimeligt, at vennen er meget sur og med stor sandsynlighed ikke ønsker at se dig i meget lang tid. I bliver altså uvenner, og vennen vender dig ryggen. Det vel også rimeligt, når du har brudt så mange aftaler.

Men hvad gør vi hele tiden med os selv? Vi laver aftaler, som brydes gang på gang, og vi tilgiver ikke rigtigt os selv, vi bliver mere og mere frustrerede over, at aftalerne hele tiden brydes, men alligevel bliver vi ved med at lave aftaler.

Det ville en ven aldrig finde sig i, men det vil du selv! Prøv én gang for alle at lave en realistisk aftale med dig selv, en aftale du ved, du vil holde.

Lav aftalen om

Hvis du ikke vil holde den, så lav aftalen om – lige som du ville gøre, hvis det var en anden person du havde en aftale med. Så hvis du har aftalt, at du ikke spiser sukker – og du så vælger at gøre det – så sørg for, at du laver din aftale med dig selv om, så aftalen hedder; Jeg spiser sukker.

På den måde overholder du stadig din aftale med dig selv selvom du laver den om. Så det at overholde aftaler med dig selv har ikke noget at gøre med, at du ikke må lave dine aftaler om. Hvis du f.eks. har besluttet, at du skal træne i dag, men ikke får det gjort alligevel,  så lav aftalen med dig selv om og sig ”jeg vælger ikke at træne i dag – og gør det i morgen i stedet for”.

Derefter slutter du fred med tanken om, at du ikke overholder aftalen – ligesom du gør, når du har ændret en aftale med en person eller en gruppe – ellers opstår der det, der hedder dårlig samvittighed – og det er stress!!

Når knibeøvelser ikke er nok mod inkontinens
Brug lykkelige minder som guide i dit liv

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Gæst
Søndag, 27. september 2020

Captcha Image

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://test.voksnekvinder.dk/