Både diabetikere og overvægtige kan have gavn af en lav-glykæmisk diæt, der giver bedre kontrol over blodsukkeret.

8 tips til vægtkontrol

 

Hvis du indtager en såkaldt lav-glykæmisk kost, kan du minimere store udsving i dit blodsukker og insulinniveauer.

Det er især vigtigt, hvis du har diabetes 2 eller er i risiko for at udvikle det. Lav-glykæmisk kost har også været forbundet med mindre risiko for kræft og hjertesygdomme.

Her er otte principper for lav-glykæmisk kost:

1.  Spis en masse ikke-stivelsesholdige grøntsager og frugt, såsom bønner og æbler, pærer, ferskner og bær. Selv tropiske frugter som bananer, mango, og papaya har en tendens til at have et lavere glykæmisk indeks end gængse desserter.

2. Spis korn i så lidt forarbejdet tilstand som muligt. Det gælder eksempelvis hele kerner, brune ris, byg, hirse og hvede, havre og naturligt granola og müsli morgenmadsprodukter.

3. Begræns hvide kartofler og raffinerede kornprodukter, såsom hvidt brød og hvid pasta. Indtag det kun som små side retter.

4. Begræns indtaget af slik, herunder fødevarer med et højt kalorieindhold og et lavt glykæmisk indeks som f.eks. is. Spis det kun lejlighedsvist.  Drik ikke mere end en halv kop frugtsaft om dagen og undgå drikkevarer, der er sødet med sukker.

5.  Spis en sund form for protein, såsom bønner, fisk eller kylling uden skind til de fleste måltider.

6.  Vælg fødevarer med sunde fedtstoffer, såsom olivenolie, nødder (mandler, valnødder, pekannødder) og avocado, men hold dig til moderate mængder. Begræns mættet fedt fra mejeriprodukter og andre animalske produkter. Undgå hydrogenerede fedtstoffer (transfedtsyrer), der er i fastfood og mange færdigretter.

7. Spis tre måltider og et eller to mellemmåltider hver dag. Spring ikke morgenmaden over.

8.. Spis langsomt og hold op, når du føler dig mæt.

Kilde: Ending the Food Figh af David Ludwig med Suzanne Rostler. 

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?