4 måder at lindre lændesmerter

 

Er den nederste del af ryggen dit ømme punkt? Måske har havearbejdet fået lænden til at brokke sig eller bliver du helt ødelagt af at sidde for længe ved computeren?

Så er du bestemt ikke alene. Et kvalificeret skøn er, at 8 ud af 10 har ondt i ryggen på den ene eller anden måde. Og det bliver ikke bedre med alderen.

Problemer med lænden giver verdens borgere større problemer end nogen anden helbredstilstand. Det viser et nyt studie, der er offentliggjort i Annals of the Rhemumatic Diseases.

Og smerterne vil bare blive mere udbredt henover de kommende årtier, fordi antallet af ældre bliver stadig større.

Her er 4 dokumenterede måder at lindre smerter over lænden:

Bevæg dig, bliv stærkere og stræk ud

Træning er en god måde at styrke ryggen og at lindre kroniske rygsmerter. Ved at styrketræne som f.eks. ved vægtløftning opbygger man ikke bare knoglernes styrke, man begrænser også smerterne. Men sørg for at gøre det rigtigt: Du skal altid varme op og du skal indøve de rette stillinger og den rigtige vejrtrækning under træningen. Det er også en mulighed at dyrke yoga eller træning, der fokuserer på udstrækning af kroppen. Mennesker, der deltager i yoga og udstrækningstimer har større chance for at begrænse indtaget af smertestillende medicin sammenlignet med mennesker, der forsøger at tackle smerterne alene. Det viser et studie fra 2011, der er offentliggjort i Archives of Internal Medicine. Men husk at hvis du lider af rygsmerter, skal du tale med din læge før du begynder på en ny træningsform.

Prøv med medicin

Måske har din læge anbefalet dig at tage den type smertemedicin, du kan få i håndkøb, som f.eks. aspirin eller ibuprofen. Men et overforbrug af disse præparater kan give bivirkninger, så tal med din læge om det nu også er den rigtige måde at tage smerterne på. Der findes andre præparater, som lægen kan udskrive recept på, og som måske er bedre. Det kan f.eks. være kodein eller stoffer, som får musklerne til at slappe af. Disse medikamenter skal man dog kun bruge i kortere tid og kun i samarbejde med lægen.

Prøv om du selv kan give dig en lindrende behandling

Når smerterne kommer, kan man forsøge sig med ’kold-varm’-behandling for kortvarig hjælp. Varmeterapi får blodet til at flyde gennem et ømme område, og det får musklerne til at slappe af. Kuldeterapi får blodet til at løbe langsommere, hvilket begrænser hævelsen i musklerne.

Giv dig selv tid til massage

Et studie fra 2011, der er offentliggjort i Annals of Internal Medicine viser, at massage lindrer lændesmerter. Det tager smerterne på de ømme områder, og det virker også på lang sigt. Studiet dokumenterede, at bedringen holdt sig endda også efter 6 måneder.

Men husk, at uanset hvad du vælger at gøre, så skal du gå til lægen, hvis dine rygsmerter har varet mere end 3 uger.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?