10 råd til at undgå julestress

 

Overfyldte indkøbscentre, familiebesøg, ekstra arbejdspres, julemiddage og -frokoster kan gøre enhver stresset. December burde handle om kærlighed og fest, men nogle gange kan festlighederne tage overhånd.

"I løbet af julen bliver vores liv endnu mere stressende, fordi vi forsøger at jonglere vores sædvanlige ansvar med juleforberedelse og en kompliceret familiedynamik," siger Dr. Maria A. Oquendo, der er psykiater på NewYork-Presbyterian/Columbia University Medical Center.

"Lad julens første gave gå til dig selv - forkæl dig selv med fornuftige grænser, som en kalender, der indeholder masser af tid til sund mad, hvile og afslapning," siger Dr. Mallay Occhiogrosso, der er psykiater på NewYork-Presbyterian/Weill Cornell Medical center.

"Bare 15 minutters meditation eller ved at bære over med familiemedlemmers uundgåelige forskelle, prioritere wellness og holde fokus på de ting ved julen, der virkelig betyder noget, kan du bedre stresse af."

Dr. Occhiogrosso og dr. Oquendo foreslår, at du forsøger at holde din feriestress på et minimum i år med følgende 10 råd:

1. Søg følelsesmæssig støtte

Hvis du har problemer med familiemedlemmer, så prøv at opsøge dine venner - de kender garanteret selv til problemerne og vil uden tvivl støtte dig. Hvis du føler dig ensom, så prøv at se om en frivillig organisation, som du sympatiserer med, har brug for en hånd - eller mere. Der er ikke nogen, der siger nej til gratis hjælp og det er en god måde at skabe nye og meningsfulde kontakter.

2. Tag en 15 minutters pause

Femten minutters alenetid kan være lige hvad du har brug for at lade op. Prøv at tage en rask tur rundt i kvarteret. Motion er rigtig godt mod stress, og en daglig dosis af vinterens sollys kan dramatisk forbedre dit humør. Meditation er en anden hurtig måde at lette på det dårlige humør. Du kan finde masser af gode instruktionsvideoer på nettet, hvis du ikke ligefrem har tid til et kursus.

3. Prioriter din tid

Erkend at du ikke kan klare alt, så vælg de opgaver, du kan opnå og nyde at lave. Få input fra din familie og venner om, hvad det er, de ville virkelig nyde at gøre i denne juletid.

4. Køb gaver  uden stress

Husk, at det er tanken, der tæller. Lad ikke konkurrence, skyld og perfektionisme resultere i alt for mange indkøbsture. Lav et juleindkøbs og -gave budget og hold dig til det, så julens regninger ikke forfølger jer indtil påske. Gå på nettet og køb online for at undgå de overfyldte og udmattende indkøbscentre.

5. Bed om hjælp

Få din familie og venner involveret i juleforberedelserne så du ikke bliver stresset af at skulle klare det hele på egen hånd.

6. Sæt realistiske forventninger

Nogle gange er forventningerne til familiesammenkomster alt for høje og resulterer i skuffelse og frustration. Accepter dine familiemedlemmer og venner, som de er og vent med at brokke dig over deres opførsel til et mere passende tidspunkt. Og så kan det også være at du indser at deres opførsel ikke var helt så slem.

7. Husk at mindes de bortgangne

Julen kan også være stressende, fordi vi bliver mindet om dem, der er døde. Lad være med at begrave mindet om dem, men brug julen til at fejre og tale åbent om dem. Det kan også give børn et fornuftigt forhold til døden - og livet - at mennesker ikke bare bliver glemt.

8. Planlæg

Du får mere tid til at gøre de ting, du virkelig kan lide at gøre, hvis du afsætter bestemte dage til indkøb, madlavning og besøg hos venner. Det kan også være en god ide at planlægge julemenuen på forhånd og så klare den på en stor indkøbstur. Gå eventuelt butikkernes tilbudsaviser igennem først eller køb dine mest almindelige varer i netbutikker. 

9. Sæt julen i perspektiv

Tænk over, hvad ferien egentlig betyder for dig og din familie: kvalitetstid sammen, julebudskabet, refleksion over dit liv og fremtidige mål - på den måde sætter du tingene i perspektiv.

10. Opsøg en terapeut

Hvis du bliver decideret nedtrykt og ovenstående råd ikke hjælper, så overvej om det ville hjælpe at få input fra en psykolog eller terapeut. Angst, uro og depression rammer særligt hårdt i juletiden, hvor andres glæde, forventninger og ubekymrethed føles som en større kontrast til dårligt humør og nedtrykthed, men du behøver ikke at lide unødigt. Der findes både forskellige hotlines, der kan hjælpe, og din læge kan måske henvise til en psykolog.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?