En løbetur på 20-30 minutter med en fart på 7-9 km/timen er tilsyneladende sundere end daglige løbeture på en halv time med en fart på 12-15 km i timen.Nøjes med at løbe tre gange om ugen i moderat tempo, hvis du ikke vil risikere tidlig død.

Løb langsommere og lev længere

 

Nej, det skal ikke gøre ondt, før det gør godt. I hvert fald ikke hvad motion angår. Her er langsomme løbeture bedre end lange hurtige.

Det viser nye resultater fra den danske Østerbroundersøgelse, hvor forskerne har fulgt ovr 1.500 deltageres helbred gennem 12 år.

Forskerne har sammenlignet 1.098 raske løbere og 413 raske, men stillesiddende ikke-joggere og registreret antal timers jogging, frekvens, og den enkeltes oplevelse af tempo.

Resultaterne, der er offentliggjort i Journal of American College of Cardiology, viser, at motionsløbere, der løb meget og hurtigt var lige så tilbøjelige til at dø tidligt som de stillesiddende ikke-joggere, mens motionsløbere, der løb mere moderat, havde den mindste risiko for tidlig død.

At jogge mellem en og 2,4 timer om ugen var forbundet med den laveste dødelighed og det er bedst ikke at jogge mere end tre gange om ugen. Samlet blev der registreret en markant lavere dødelighed hos dem, der joggede i langsomt eller moderat tempo, mens de hurtige løbere havde næsten samme dødelighed som de stillesiddende ikke-motionsløbere.

Forskerne registrerede 28 dødsfald blandt løberne og 128 blandt de stillesiddende ikke-motionsløbere. Generelt var løberne yngre, havde lavere blodtryk og BMI, røg mindre og havde en lavere forekomst diabetes.

Kan nedsætte hjertepumpefunktionen

"Det er vigtigt at understrege, at tempoet hos de langsomme motionister svarer til kraftig motion og anstrengende jogging svarer til meget kraftig motion," siger dr. Peter Schnohr fra Frederiksberg Hospital i København.

"Når man motionerer sådan i årtier, kan dette aktivitetsniveau udgøre en sundhedsrisiko, især for hjertekar-systemet."

"Kraftig og langvarig fysisk træning kan hos nogle desværre medføre uheldige forandringer i hjertet og de store pulsårer," skriver forskerne bag undersøgelsen i en meddelelse.

"Hjertepumpefunktionen kan nedsættes, og der kan opstå rytmeforstyrrelser og andre alvorlige forandringer. Træner man hårdt, vil det derfor være fornuftigt at gennemgå en grundig hjerteundersøgelse med jævne mellemrum," lyder opfordringen.

Resultater understøtter tidligere undersøgelser, hvor forskere har konstateret, at mere end moderat motion kan forårsage mere skade end gavn.

"Den U-formede sammenhæng mellem jogging og dødelighed tyder der kan være en øvre grænse for motion dosering, der er optimal for sundhedsmæssige fordele," Schnohr sagde.

"Hvis dit mål er at mindske risikoen for dødsfald og forbedre den forventede levetid er jogging et par gange om ugen i moderat tempo en god strategi. Meget mere er ikke bare unødvendigt, det kan ligefrem være skadeligt."

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?