Selv meget lette øvelser kan forbedre risikoen for hjertekar-problemer. Selv meget lette øvelser kan forbedre risikoen for hjertekar-problemer.

Let motion godt for ældre hjerter

 

Let fysisk aktivitet kan gavne ældres hjerter - også selv om de har problemer med mobiliteten.

Det er velkendt, at regelmæssig motion er godt for hjertet på alle alderstrin. Men der er meget, der tyder på, om selv let aktivitet også kan gavne ældre med fysiske handicap eksempelvis gigt i knæene.

"Vi hører råd om at få mindst 30 minutters moderat motion om dagen, men det kan være ganske udfordrende for ældre med begrænset mobilitet," siger Thomas Buford, der er direktør for Health Promotion Center for University of Florida Institute on Aging i Gainesville.

Blandt næsten 1.200 ældre med begrænset mobilitet, viste undersøgelsen, at de, der udøvede en vis form for bevægelse såsom husarbejde eller langsom gang havde en lavere forudsagt risiko for at få et hjerteanfald i de næste 10 år .

"Det er et vigtigt at reducere mængden af tid, hvor man er stillesiddende, for det kan have kardiovaskulære fordele," siger Buford til tidsskriftet Journal of American Heart Association .

Lidt har også ret

Forskerne har set på sammenhængen mellem de ældres daglige aktivitetsniveau og deres forudsete risiko for at få et hjerteanfald eller dø af hjertesygdomme over 10 år. Det skete ved hjælp af en standard "regnemaskine", der anslår en persons odds for at udvikle fremtidige hjerteproblemer.

”Resultaterne bør tilskynde læger og familier til at hjælpe de ældre med at finde måder at holde sig aktive,” siger dr. Gerald Fletcher, der er kardiolog på Mayo Clinic i Jacksonville, Florida og talsmand for American Heart Association.

”Motionshold specielt designet til ældre med fysiske begrænsninger er et godt valg,” siger Fletcher.

”En anden mulighed er at lave nogle øvelser derhjemme.”

Den aktuelle undersøgelse omfattede 1.170 voksne i 70'erne og 80'erne med mobilitsbegrænsninger.

Deltagerne var i stand til at gå en vis afstand uden hjælp, men de havde svært ved at gå på trapper eller gå i et hurtigere tempo.

Forskerne fandt, at deltagerne i gennemsnit var stillesiddende i mere end 10 timer i døgnet. De tilbragte yderligere tre timer på at være aktive med huslige pligter eller langsom gang, og her viste det sig, at let aktivitet syntes at gøre en forskel.

"For hver 25 til 30 minutter en person var stillesiddende, steg den forudsagte risiko for hjerteanfald eller død med 1 pct.,” siger Buford.

Risikostigningen kunne ikke forklares med faktorer som eksisterende hjerteproblemer, dårlig søvn eller depression.

"Denne og andre undersøgelser viser os, det er aldrig er for sent for folk at udøve fysisk aktivitet," siger han.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?