To minutters gang eller en tur op og ned ad trappen fra femte sal hver time kanvære nok til at reducere din dødsrisiko med en tredjedel.To minutters gang eller en tur op og ned ad trappen fra femte sal hver time kanvære nok til at reducere din dødsrisiko med en tredjedel.

To minutters gang kan redde dit liv

Sidder du ned dagen lang på et kontor, så kan dette lette trick reducere din dødsrisiko markant.

 

Talrige undersøgelser har vist, at risikoen for at dø tidligt stiger ved at sidde ned i længere tid hver dag pga. en øget risiko for hjertesygdomme, diabetes og andre helbredsproblemer.

Og selv om du dyrker en halv times moderat motion dagligt, som sundhedsstyrelsen anbefaler, så er det ikke nok til at opveje 23 en halv time, hvor du ligger eller sidder ned.

Selv om det er bedre en ingenting, så er det nødvendigt, at bevæge sig mere. Men da mange allerede har svært ved at leve op til den halve times daglige moderate motion, så er det måske meningsløst at anbefale endnu mere træning.

Og det er baggrunden for at forskere ved University of Utah School of Medicine undersøgte de helbredsmæssige fordele ved at dyrke lettere aktiviteter i korte perioder.

De brugte observationsdata fra en stor amerikansk befolkningsundersøgelse med flere hundredetusinde deltagere for at finde ud af, om længere lavintensitets aktiviteter som at stå op eller lettere intensive aktiviteter som afslappede gåture, let havearbejde eller rengøring forlænger levetiden hos mennesker, der er stillesiddende i mere end halvdelen af ​​deres vågne timer.

Undersøgelsen viste dog at det ikke hjalp, at erstatte to minutter i kontor- eller lænestoeln med disse typer let aktivitet. Men til gengæld viste det sig, at bare to minutters rask gang hver time reducerede risikoen for at dø tidligt med hele 33 procent.

Akkumuleret energi

"Det var fascinerende at se resultaterne, fordi det nuværendefokus er på moderat eller kraftig aktivitet. At let intensiv aktivitet medfører en lavere dødelighed er spændende," siger en af undersøgelsens hovedforfattere dr. Srinivasan Beddhu, der er professor i intern medicin.

Beddhu forklarer, at mens det er indlysende, at det kræver energi at træne, så kræver spadsereture og andre lette aktiviteter også energi. Selv korte gåture kræver en masse energi, når de gentages mange gange ugentligt. Er man vågen 16 timer hver dag akkumuleres de to minutters spadseretur hver time til ca. 400 kcal hver uge. Dette antal nærmer sig de 600 kcal, det kræver at nå det anbefalede ugentlige mål med moderat motion.

"Baseret på disse resultater, vil vi anbefale at gå to minutter ekstra hver time i kombination med de normale aktiviteter, som bør omfatte 2,5 timers moderat motion hver uge," siger Beddhu.

Moderat motion styrker hjertet, muskler og knogler og giver helbredsfordele, som lavintensiv og let intensiv træning ikke giver.

Studiet var baseret på 3.243 deltagere, der bar accelerometre, der objektivt målte intensiteten af ​​deres aktiviteter. Deltagerne blev fulgt i tre år efter og 137 døde i denne periode.

"Motion er godt, men virkeligheden er, at den praktiske mængde kraftig motion, som kan nå, er begrænset. Vores undersøgelse tyder på, at selv små ændringer kan have en stor indvirkning," siger en anden af hovedforfatterne dr. Tom Greene, der har fået undersøgelsen offentliggjort i Clinical Journal of American Society of Nefrologisk (CJASN).

Tags: gåture, dødelighed

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?